030 243 64 64
Aan het woord 28/08/2019
Veiligheidskundige Maurits aan het woord

Veiligheidskundige Maurits aan het woord

Veiligheidskundige Maurits Overweg startte een aantal jaar geleden bij Kader. Hij heeft tips over hoe het V&G ontwerpfaseplan kosten bespaart in de uitvoeringsfase. U leest zijn tips hier!

Maurits Overweg

Leeftijd: 28 jaar

Opleiding: HBO Integrale Veiligheidskunde, Middelbare Veiligheidskunde (MVK) en Hogere Veiligheidskunde (HVK)

Functie: Veiligheidskundige/V&G Coördinator

Vijf jaar geleden kwam Maurits in dienst bij Kader, bureau voor kwaliteitszorg, vanuit zijn opleiding Integrale Veiligheidskunde. Maurits heeft zich binnen Kader snel ontwikkeld richting Middelbaar Veiligheidskundige, waarbij hij kennis maakte met machineveiligheid en CE-markering. Later is Maurits zich naast zijn studie tot Hoger Veiligheidskundige als V&G coördinator gaan specialiseren in de zuivelindustrie. Inmiddels is hij al meerdere jaren werkzaam geweest voor een van de grootste melkpoederfabrikanten die Nederland rijk is, op uiteenlopende projecten. De projecten verschillen, maar de veiligheidsfilosofie van de opdrachtgever blijft gelijk: ‘I am safe’. Momenteel is Maurits als V&G Coördinator Uitvoeringsfase betrokken bij de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen.

De toegevoegde waarde van een Kader veiligheidskundige op een project

Maurits: “De uitdaging is om integraal naar een project te kijken en te durven buiten je eigen werkveld te stappen. Je moet je goed kunnen verplaatsen in zowel de opdrachtgever als in degenen die de werkzaamheden uitvoeren. Je kunt als veiligheidskundige van Kader veel meerwaarde bieden door de verbindende schakel te zijn op het gebied van veiligheid. Als je dat onder de knie hebt, hoef je niet overal inhoudelijke kennis van te hebben. Het gaat om de samenwerking, je gezonde verstand gebruiken en het gesprek aan gaan met kennisdragers. ‘Wat ga je doen?’, ‘hoe ga je dat doen?’. Toch weer dat boerenverstand: de ‘what if…’-scenario’s kunnen schetsen en hier beheersmaatregelen op in kunnen zetten.”

Veiligheidsadvies al relevant in ontwerpfase om onnodige kosten te voorkomen

Gaandeweg het gesprek komen we op een interessante stelling: het tekort aan veiligheidsadvies in de ontwerpfase zorgt in een later stadium voor onnodig hoge kosten. Maurits: “Stel, iemand plaatst op hoogte een afsluiter. Dat hier later ook veilig service aan verleend moet worden, wordt niet meegenomen in het ontwerp. Naar mijn idee worden in het ontwerp doorgaans onvoldoende veiligheidskundige zaken meegenomen. Hier is nog veel winst te behalen. Met de huidige gang van zaken moet vaak tijdens de uitvoeringsfase het ontwerp nog aangepast worden, met alle gevolgen van dien. Een ander voorbeeld is een kooi om een trap. Als hier in het ontwerp rekening mee gehouden was, hoefde dit in de uitvoeringsfase niet meer en volgden dus geen last minute aanpassingen. En wat denk je hiervan? Een lamp in een nieuwe fabriek die wordt uitgevoerd met een klassieke TL-buis in plaats van LED-verlichting. De lamp is op zo’n plek gesitueerd dat deze alleen met een steiger à €25.000,- vervangen kan worden. Een TL-buis moet je doorgaans iedere drie jaar vervangen, een LED-lamp maar eens in de vijf jaar. Stel je eens voor hoe het zou zijn als er in het ontwerp over na was gedacht en er al een installatie gemaakt was waarmee verlichting zonder losse steiger vervangen kan worden. Dat is toch zonde? Zo’n installatie verlaagt het risico op ongevallen, maar scheelt ook ontzettend veel geld in het onderhoud van een fabriek”.

 

Over dergelijke zaken denken wij al in de ontwerpfase graag mee met architecten en ontwerpbureaus. Kunnen wij dit ook voor u doen? Neem dan contact met ons op!

Veiligheidskundige Maurits aan het woord

Maurits met twee collega’s

 

 

 

Deel dit bericht:


Bel mij
Vul hier je gegevens in en wij nemen telefonisch contact met je op.
  • Kader gaat zorgvuldig om met de verwerking van uw gegevens. Lees hier onze privacyverklaring